lördag 7 november 2009

070707

Då var man på väg igen. Sitter på ett tåg upp till Stockholm just nu. Tåget avgick vid den något intressanta tiden 07:07 den 7 Nov. Alltså *Dramatisk musik* 070707. Skulle jag varit mer vidskeplig hade jag nästan trott att detta betydde något. Nu är jag bara nyvaken och irriterad. Ingen bra start för denna resa egentligen. När man ska sticka iväg på ett nytt äventyr ska man ju inte vara irriterad utan glad. Men jag skyller SJ på detta faktum.


Nej nej, tåget är inte försenat, ännu. Detta har att göra med SJs nya regler angående legitimationskontroll. Varför? Jag borde inte behöva visa upp någon ID-handling bara för att åka tåg i mitt eget land. Detta är inte gamla hederliga Sovjetunionen eller det nya skrämda USA. Detta är Sverige. Fine att vi i Sverige verkar ha ett storebrorsymptom som verkar göra att vi måste härma de större länderna. Men vafan. Inte behöver vi anta de dåliga och tråkiga bitarna som finns? Det skulle inte förvåna mig om detta är starten på ännu mer kontroll av oss privatpersoner. USA som vi ska härma i tid och otid har ju ett skönt system när det gäller resor in till landet med både fingeravtryck och ögon-scanners, varför inte? Snart kommer det säkert vara vägspärrar och personkontroller längs motorvägen också här i Sverige. Fy fan! Om detta fortsätter i samma stil finns det en chans att jag röstar på Piratpartiet även nästa år..


Nåja, tillbaka till äventyret jag är på väg att starta då. Vad ska jag göra denna gång? Heh, jag ska göra något så oväntat som att gå en utbildning för att bli reseledare. Yes, en månad ligger utbildningen på sen ska jag visst vara en fullfjädrad reseledare.. Skolan heter Service C/O och ligger nere i Barcelona. Jag vet inte så mycket mer än så, but that’s how I roll. Har man förväntningar på något blir man bara besviken när det visar sig vara helt annorlunda och om inte annat så är det mer spännande så här. Jag vet inte riktigt vad jag har tänkt få ut av denna utbildning. Att bli reseledare är inte något jag riktigt kan se mig själv som när jag tänker på det. Att stå uppe på scen och berätta vilka olika events hotellet kan erbjuda. Att kränga saker till överpris åt de dumma turisterna som betalar vad som helst för att få sig en bit av illusionen Paradiset. Jag har ju scenskräck vilket inte direkt hjälper när jag tänker närmare på det. Men jag behövde göra något nytt, något helt annorlunda för en stund. Och att vara väktare – Det var jag egentligen färdig med för ett år sedan. Så nu ska vi se om Mowgli lägger ficklampan på hyllan och försöker mig på ett serviceleende istället.

1 kommentar:

mamma sa...

Du är nog på väg på äventyr, agent 007.
Nej, 070707 var det ju.
Det är bara att välja, stålmannen eller James Bond, men leendet skall sitta där. Service-leendet som öppnar dörrar.
Kul att få läsa din blogg igen!
När är reseledarkursen slut då?
Alltså på riktigt, när går flyget hem igen?
Kram och lycka till!