måndag 10 augusti 2009

Jag är vilse.. I Italien

Då har Johan gått vilse ännu en gång, om än bara för en veckas tid istället för en lång semester. Denna gången hamnade jag i Italien. Närmare bestämt Tranpani på Sicilien. Denna lilla charmiga stad ligger på den västra sidan av Sicilien och har, i alla fall i gamla staden, kvar de smala gatorna med franska balkonger och gamla gubbar som sitter och dricker kaffe och pratar skit.
Det var ganska konstigt att gå runt och uppleva att det faktiskt var som mina fördomar mot medelhavsländer var. Ett faschinerande fenomen är att koncepten som lokala slaktare och andra mer gourme-fokuserade butiker fanns lite överallt. Det skulle aldrig fungera i min hemstad Alingsås, men där nere gör det de! Underbart.

Jag blev inbjuden att åka ner till Italien av en gammal räv som nämnts i denna resebloggen innan, Loredana. Hon är ju halvitalienska och hennes far äger två stycken lägenheter på Sicilien som han hyr ut till svenskar som ska ner på semester. Loredana fick låna en av lägenheterna i en vecka och hade samlat ihop ett skönt gäng att åka ner med. Dels var det hennes bästa vän, och också en tjej som synts till här på bloggen, Therese. Sen hade vi Jimmy, Caroline, Jakob, Pelle och Elin. Alla är bosatta runt Stockholm och jag har träffat någon av dem innan. Alltid lika spännande att komma in i en grupp personer som man inte känner. Man vet ju alldrig hur det kommer fungera denna gången.

Denna veckan började med att jag skulle åka tåg upp till Stockholm där jag skulle möta upp resten av gänget. Oväntat nog var jag lite för sent ute och var nära på att missa tåget om det inte varit för min hjälte till granne som skulle till jobbet vid samma tid. Han körde mig till stationen i sin Volvo Amazon som stinker av ciggaretterök. Känns som en bra start på semestern tycker jag.
Väll framme vid stationen möter jag min pappa som ska skicka upp en påse med prylar till min lillebror Niklas. Det visar sig att jag ska åka samma tåg som min kära farmor upp då hon ska till Dalarna och hälsa på vänner. Otroligt oväntat måste jag säga. Tågresan i sig hände det inget spännande på. Sov mestadelen av tiden..

Väl framme i huvudstaden träffade jag på Niklas och Julia som skulle möta Farmor. Dom var lite chockade dom med att få se mig där men det var ett kul återseende. Väldigt kort då jag behövde ta mig vidare upp till Vallentuna för att möta upp Therese och Loredana. Tajming eller tur är något jag har använt mig av mycket det senaste och även nu. Kom precis med en buss som tog mig till svennebannan-förorten Vallentuna. Det lilla jag såg av kommunen såg ut precis som Alingsås eller vilken annan småstad som helst i Sverige. Så jag är lite tveksam på om man får kalla det för Stockholm. Efter att ha ett litet privat kramkalas på Loredanas jobb åkte vi mot Skavsta där flyget gick ifrån..

En av fördelarna med att åka med en som nästan är lokalbefolkning, hon har i alla fall varit här förut, är att det är svårare att bli lurad på vissa saker. Ryanair sålde bussbiljetter på flyget som skulle ta oss till de centrala delarna av Tranpani. För 9 Euro. Loredana styrde upp biljettern av den lokala bussen för 2.50 Euro. Bra skit!

Det första vi gjorde efter att vi letat upp lägenheten och bestämt oss vem som sover var, var att ge oss ut på upptäcksfärd i staden och leta upp föda. Och vad är det för mat man tänker på direkt när man tänker på Italien? Pizza! Den största skillnaden jag kunne känna av var att Italiensk pizza var mycket mer "flytande". Det visar sig att dom använder Mozzarella istället för vanlig ost. Detta är ett riktigt fint knep då det smakar underbart.
Italiensk mat överlag är riktigt fin måste jag säga.. Pizza, Pasta eller Pinnani. Allt smakar gudaaktigt.

Ifall jag skulle summera veckan snabbt skulle jag säga att vi låg på stranden och badade nästan helatiden. Och det skulle stämma ganska bra också. Det var ingen aktiv semester med nya upptäcksfärder varje dag. Men det kändes inte som det behövdes heller då det är ganska skönt att ligga och läsa i solen. Ett oväntat fenomen med havet i Sicilien är att vattnet är ganska kallt.. Det kändes som samma temperatur som svensk insjö ungefär. Inte alls samma temperaturer som i sydostasien. Och nu snackar vi ändå medelhavet. Där det är närmare 40 grader varmt under visa tider på dygnet. Väldigt knepigt tycker jag!

Jag var på två utflykter under veckan faktiskt. En av dem var upp till Erice, en bergsby som ligger på ca 700 meters höjd. Denna byn ligger uppe på ett berg och var strategiskt viktig för den som hade makten på Sicilien som jag förstod det.. Under medeltiden hade någon av härskarna byggt ett slott uppe på berget också. Och usch vad jag tycker synd om dem som byggde det slottet.. Berget är verkligen brant och det måste varit ett riktigt slavgöra att få upp all stenen dit. Vacker by var det i alla fall med gator där man inte får plats ifall man ska försöka möta någon annan i dem.

Den andra utflykten var det bara jag och Pelle som gjorde. Efter fem dagar på stranden var jag ganska mätt på strandlivet och en av de sakerna jag bestämt mig för redan innan jag åkte till Sicilien var att bestiga Etna. Ni vet vulkanen som är aktiv och som för något årtionde sen hade ett riktigt stort utbrott som förstörde en stad. Etna var en av de få sevärdheter som jag faktiskt visste om på Sicilien.
Så hur tar man sig dit då? Jo, det är cirka fyra timmar buss om man tajmar in bytena perfekt. Därefter hade vi hoppats på att det skulle gå lokalbussar även upp till toppen av vulkanen. Men ack nej. Det gick visst en buss vid klockan 8 på morgonen. Thats it.
Skam den som ger sig. Nu hade vi suttit i fyra timmar på en buss och åkt rakt över hela ön. Nu ska vi allt se den där vulkanen på nära håll!
Alternativen vi hade för att komma dit upp var antingen en Taxi som skulle ha 90 Euro tur och retur till vulkanen, eller att hyra en bil för 40 Euro. Vi hyrde inte så oväntat bilen istället för att åka taxi upp.. Svindyrt, men ju längre vi åkte med bilen ju mer förstod vi varför han ville ha så mycket pengar. Det tog ungefär en timme att komma upp för halva berget. Väl framme där bilvägen tog slut fick man ta en lift upp till toppen. För att åka den liften skulle vi fått betala 27 Euro till.. Var inte så sugen på att lägga de pengarna också så vi nöjde oss med att komma upp för halva vulkanen. Det blev en väldigt dyr utflykt men det var också en av de minnena jag kommer komma ihåg bäst från min vecka i Sicilien tror jag. Etna, you bitch. I will be back!

Träffade även en filur från Bulgarien som liftat runt i Europa i över en månad, han skulle ta färjan över till Tunisien och fortsätta sin färd genom Afrika. Han var så snål att han istället för att hyra ett rum på ett vandrarhem sov ute i det fria. Under träd eller i buskar. Vi döpte honom till Träd-filiosofen och han var en riktigt intressant karaktär. Nu i efterhand ångrar jag lite att jag inte hängde med honom till Tunisien i ett tag. Tror det hade varit en riktig kul kille att resa runt med.

En vecka går tyvärr väldigt fort när man har det kul. Men min semester tog inte riktigt slut där. Jag hälsade även på min bror och hans flickvän i två nätter också. Då Niklas jobbade hela dagen gick jag och Julia på en långpromenad genom Stockholm och lunchade på Söder. Hade jag fått bosätta mig någonstans i Stockholm hade det troligtvis varit den stadsdelen jag velat bosätta mig i. Många charmiga seconhand affärer och sköna resturanger. I like.
När Niklas slutade jobbet kom han och mötte upp oss och vi begav oss till Skansen där det var 30 års jubileum för allsången. Detta visste vi inte på förhand bör väl nämnas.. Vi gick egentligen bara för att få se Markus Krunegård spela.. Tråkigt nog spelade han bara en låt på hela evenmanget.. Men att få se Anders Lundin köra låten Nöjd eller Björn Schiffs med sin Michelangelo är ju också riktigt kul!
Fick gratis inträde till Gröna Lund också och vi passade på att åka vad måste vara Stockholms svar på Balder. Insane. Den var kort och intensiv. Riktigt kul. Fast Balder är bättre. :)

Onsdag morgon missade jag tåget hem till Alingsås och fick sitta i två timmar på Stockholms tågcentral och kolla på folk innan jag kunde komma hem. Klart man ska klanta till det, de sista man gör på semesten. Det hör änna till. :P

Bilder från Sicilien finner ni här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=109948&id=557542142&l=3596e8f243

2 kommentarer:

Julia sa...

HAHAHAHAHAHAHAAHAH!!! Hur lyckades du missa tåget?!

Jag skulle snarare säga att Insane är Grönans svar på Kanonen...

Johanna sa...

Tjena! Ska dyka med en jag hittade på dykarna.nu, och han är van vid området så han fick bli min buddy =) Har BCD och klocka så resten av utrustningen med 2 tuber kostade 550. Känns som att det snart är dags att köpa mer eget =)